În contextul noii legislații în vigoare, referitoare la protecția datelor cu caracter personal, asociațiile de proprietari fac o serie de greșeli care nu rămân neobservate, Drept urmare, sunt reclamate și sancționate corespunsător. Pentru a nu avea parte de neplăceri, este recomandat ca asociațiile să renunțe la anumite practici.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) primește des sesizări și reclamații vizând asociațiile de proprietari. Și asta pentru că acestea din urmă încalcă legislația de protecție a datelor cu caracter personal. Drept urmare, cei care caută apartamente de vânzare ar trebui să se informeze și despre practicile asociației de proprietari de care aparține blocul. De multe ori, din considerente de protecție și siguranța bunurilor și persoanelor, în asociații se iau măsuri excesive de prelucrare a datelor sau se ajunge la nerespectarea drepturilor persoanelor vizate de prelucrări. În raportul de activitate anual al ANSPDCP se arată că asociațiile de proprietari se află în topul sesizărilor privind prelucrările nelegale de date personale: „au fost reclamateîn principal, aspecte referitoare la:afișarea la avizierul condominiului a diferite documente care conțineaudate cu caracter personal ale proprietarilor, utilizareaimaginilor video preluate de sistemele de supraveghere video instalateîn alt scop decât cel pentru care au fost instalate inițial camerele de supraveghere la nivelul asociației de proprietari, nerespectareadreptului de acces la propriile imagini, instalarea nelegală acamerelor de supraveghere pe paliere”.
Atenție la:
Afișarea la avizier a datelor personale
A mai fost sancționată această practică de către ANSPDCPi. Și asta pentru că legilația în vigoare interzice afișarea datelor personale (nume, prenume, adresă) la intrarea în scara blocului. Și afișarea cheltuielilor la avizier este o practică frecventă a asociațiilor de proprietari, care nu este conformă cu legislația în vigoare. În lipsa unei prevederi legale exprese, datele pot fi dezvăluite doar pe baza consimțământului persoanei vizate. Soluția ideală este publicarea unor liste cu numerele apartamentelor și sumele de plată sau cele deja restante. De asemenea, este interzisă și afișarea de imagini surprinse pe camerele de supraveghere care arată persoane considerate suspecte.
Sistemele de supraveghere și accesul la imaginile surprinse
Autoritatea a lămurit că amplasarea sistemelor de supraveghere video în blocurile de locuințe, în curțile ansamblurilor rezidențiale cu circuit închis (proprietate privată) ș.a. este permisă - dar nu și pe paliere, la fiecare etaj sau la unele etaje. Și asta pentru că măsura este excesivă. „În ceea ce privește instalarea camerelor video pe fiecare nivel/palier din imobil, apreciem că pentru prelucrarea imaginilor respective este necesară obținerea consimțământului fiecărui proprietar/locatar de pe nivelul/palierul respective, raportat la riscurile aduse vieții private a acestora”, menționează ANSPDCP.
În politicile de prelucrare a datelor ce însoțesc sistemele de supraveghere apare adesea menționată ideea că accesul la imagini se face doar în cazul solicitărilor venite din partea organelor judiciare, conform legii. Întotdeauna, Autoritatea subliniază necesitatea de a stabili, prin politica internă, un număr limitat de persoane care au acces la imagini. Totodată, persoanele care au acces la imagini nu le pot prelucra decât la cererea operatorului și în scopul pentru care datele au fost inițial colectate. Potrivit ANSPDCP, „Persoana/persoanele care are/au acces la imagini ar trebui să le poată vizualiza doar în situația producerii unui incident care are legătură cu scopul declarat al prelucrării, și nu în mod continuu/frecvent și/sau în timp real”. Având în vedere dreptul de acces recunoscut persoanelor vizate de prelucrări prin art. 15 din GDPR, asociațiile sunt obligate să le pună la dispoziție solicitanților imagini de pe sistemul de supraveghere, în condițiile stabilite în instrucțiunile aferente - de exemplu, în baza unei solicitări scrise, însoțită de suportul pe care vor fi transferate înregistrările solicitate.
ANSPDCP recomandă în general o perioadă de stocare a datelor de 30 de zile, dar excepțional ar putea fi nevoie de o perioadă de stocare mai îndelungată - „situațiile temeinic justificate în care s-au produs evenimente ce necesită stocarea doar a imaginilor relevante pe o perioadă mai mare de timp necesară îndeplinirii scopurilor respective (de ex. până la soluționarea definitivă a unei cauze penale de către organele judiciare)”.
Prelucrarea datelor vizitatorilor.
ANSPDCP amendează asociațiile care țin evidența vizitatorilor, a curierilor și livratorilor. Chiar dacă prelucrarea de date se face printr-o firmă de pază, aceasta nu este permisă de lege. Este considerată a fi o măsură excesivă, fără niciun temei legal.
Când este necesar acordul pentru prelucrarea datelor personale
În ce condiții nu este necesar acordul locatarilor pentru prelucrarea datelor personale?
Iată ce spune ghidul pentru asociațiile de proprietari în care se explică ce date personale au voie să prelucreze și în ce condiții, când au nevoie de consimțământ și când nu, precum și ce alte obligații le revin acestora potrivit GDPR. Scopurile pentru care asociațiile de proprietari colectează și prelucrează datele personale sunt, în principal, pentru:
- instalarea de sisteme de supraveghere video;
- calcularea cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari și afișarea cuantumurilor la avizier;
- înregistrarea datelor personale în cartea de imobil;
- afișarea datelor de contact ale președintelui asociației de proprietari, administratorului, membrilor comitetului executiv și ale membrilor comisiei de cenzori.
Ce prevede GDPR
Regulamentul european pentru protecția datelor personale (GDPR) pot aplica în anumite situații. De exemplu:
- când cer consimțământul persoanei vizate în cadrul unei prelucrări de date (cum ar fi acordul pentru afișarea datelor personale la avizier) este necesar să se evalueze dacă această solicitare întrunește toate condițiile de obținere a unui consimțământ valabil. De exemplu, dacă acordul este dat în scris, declarația trebuie să aibă un limbaj clar și simplu, iar dacă acordul este dat printr-un formular electronic, să se folosească un document semnat de persoana vizată sau aceasta să folosească o semnătură electronică;
- executarea unui contract la care persoana vizată este parte sau pentru a face demersuri la cererea persoanei vizate înainte de încheierea unui contract. Acest temei legal devine aplicabil, pe de o parte, numai în măsura în care ar exista un contract între asociația de proprietari și o persoană fizică (persoana vizată), iar datele personale ale acesteia, declarate în contract, se prelucrează numai în scopul executării contractului (de ex. utilizarea datelor de contact declarate de persoana vizată în scopul efectuării corespondenței cu privire la contractul respectiv ori a contului bancar pentru virarea unor sume ce rezultă din executarea contractului).
- prelucrarea unor date fără consimțământ este permisă doar dacă este necesară în vederea îndeplinirii unei obligații legale care revine asociației. HG 295/2021, ce conține normele de aplicare ale OUG 97/2005 privind evidența, domiciliul și reședința cetățenilor români, obligă asociațiile de proprietari să treacă în cartea de imobil datele tuturor celor care locuiesc într-un imobil. Datele care trebuie prelucrate în acest sens și pentru care asociațiilor nu au nevoie de acordul celor vizați sunt strict cele legate de numele de familie și prenumele, seria și numărul actului de identitate, datele mutării în imobil și felul adresei (de domiciliu sau de reședință), domiciliul persoanei (înscris în actul de identitate) și data mutării din imobil. Aceste date se preiau de pe documentele în care sunt înscrise (carte de identitate, certificat de naștere sau de căsătorie), fără a fi solicitate copii, fiind verificate doar vizual;
- în prelucrarea necesară pentru a proteja interesele vitale ale persoanei vizate sau ale altei persoane fizice trebuie respectat principiului reducerii la minimum a datelor. Interesele vitale se referă la interesele esențiale pentru viața persoanei vizate sau viața unei alte persoane fizice, caz în care datele persoanei în cauză pot fi prelucrate fără consimțământul acesteia.
5 principii obligatorii
Dincolo de obligațiile pe care le au asociațiile de proprietari de a găsi un temei pentru prelucrarea datelor, este important ca acestea să mai respecte o serie de principii, printre care:
- principiul legalității, echității şi transparenţei (toate activitățile de prelucrare trebuie să respecte prevederile legale);
- principiul limitării legate de scop (trebuie identificat, de la început, un scop pentru care sunt prelucrate datele, iar prelucrarea să se facă doar în acel scop; odată prelucrate astfel, datele nu vor putea fi folosite pentru alte motive - de exemplu, filmările făcute pentru siguranță nu vor putea fi folosite pentru a adăuga încă o persoană la cheltuieli);
- principiul reducerii la minimum a datelor: prelucrarea datelor adecvate, relevante şi limitate la ceea ce este necesar în raport cu scopurile în care sunt prelucrate (aici se explică de ce ar fi justificată instalarea de camere de supraveghere la intrarea în scară, de exemplu, dar nu și la fiecare etaj);
- principiul limitării legate de stocare: datele sunt păstrate într-o formă care permite identificarea persoanelor vizate pe o perioadă care nu depășește perioada necesară îndeplinirii scopurilor în care sunt prelucrate datele (e clar că, dacă nu a existat niciun pericol în zonă, într-o anumită perioadă de timp, nu se justifică păstrarea filmărilor, pentru a mă referi la același exemplu);
- principiul integrității şi confidenţialității - prelucrarea datelor într-un mod care asigură securitatea adecvată a datelor cu caracter personal, inclusiv protecţia împotriva prelucrării neautorizate sau ilegale şi împotriva pierderii, a distrugerii sau a deteriorării accidentale, prin luarea de măsuri tehnice sau organizatorice corespunzătoare.
Locuința ta reprezintă mai mult decât un simplu acoperiș deasupra capului. Este locul unde te relaxezi, unde îți petreci timpul cu cei dragi și unde îți construiești amintirile.
Alegerea unui aparat de aer condiționat potrivit pentru apartamentul tău este esențială pentru a te bucura de confort termic pe tot parcursul anului, mai ales în zilele toride de vară.
Alegerea locuinței este o decizie importantă. Petrecem mult timp acasă, așa că vrem să fim fericiți și confortabil cu decizia noastră. Întâi de toate, când vine vorba de un apartament de lux pe care dorim să îl închiriem, asta nu înseamnă neapărat că este o locuință mare.
Anunţurile tale favorite
Pentru a avea acces la anunţurile tale favorite pe orice device trebuie să fii logat în cont
Imoradar24.ro îţi oferă o experienţă cât mai personalizată în procesul de căutare a proprietăţii potrivite. Pentru acest lucru folosim tehnologii precum cookie-urile pe website-ul nostru, cu ajutorul cărora tu vezi anunţuri mai relevante, poţi salva anunţuri, poţi salva căutări sau ai acces la ultimele acţiuni făcute pe site.
Îţi poţi modifica oricând opţiunea printr-o simplă revenire pe site!